Mumble Nézet News Hasábok Régi Játék oldalak Szolgáltatás oldalak Partner oldalak
Bezárás

CSHU - Hungarian Counter-Strike Portal

Fogadóiroda Tovább

Kredited: 0  |  Találati arányod: 0%

E-Pszichó: Kezdetek

Cikkek/Interjúk 2011. november 29. FakabaT_ 24 hozzászólás 55246 olvasás Címkék: verseny war Counter-Strike Call of Duty külföld WCG liga függőség Battlefield Starcraft 2 leírás

E-Pszichó: Kezdetek

Rengeteg cikket lehet olvasni arról, hogy milyen taktikákat érdemes használni adott pályákon, melyik egér növeli leginkább tulajdonosának teljesítményét, hány óra napi gyakorlás szükséges a profivá váláshoz, melyik config eredményezi a legjobb képi- és hangminőséget, meg más hasonló témákról, amik teljeséggel a külsőségekkel, az egyént figyelmen kívül hagyó dolgokkal foglalkoznak. Arról viszont kevés szó esett eddig, hogy milyen lelki tényezőkkel kell egy játékosnak szembenéznie.

Most induló E-Pszichó rovatunkban azokra a dolgokra fektetjük a hangsúlyt, melyek a játékosok  lelkivilágát érintik. Vizsgáljuk, hogy az érzelmek, a csapatban uralkodó hangulat, a személyiségek különbözősége vagy épp összepasszolása miként befolyásolhatják teljesítményünket. Milyen bevált módszereket alkalmaznak a profik a stressz kezelésre, az izgalom kordában tartására, figyelmük optimalizálására? Létezik-e pszichológiai hadviselés az e-sportban?  Vannak-e bevett taktikái, eredményes módszerei, melyek alkalmazása nagyban hozzájárulhat győzelmünkhöz? Ezekhez hasonló kérdésekkel és témakörökkel fogunk foglalkozni, megpróbálván idővel érinteni minden olyan témát, ami erről az oldalról közelíti meg a professzionális játékot. Igyekszünk hazai- és külföldi játékosokat illetve Managereket is megszólaltatni, véleményüket megismertetni veletek, hogy lássátok mit is gondolnak Ők ezen dolgokról, alkalmazásukról és egyáltalán értelmükről.

Legelső alkalommal egy cikket olvashattok, amely igyekszik valamilyen szinten képet adni az érzelmek fontosságáról az E-Sporton belül, illetve kicsit távolról, és általánosságban érinti a témát. Regény jellegű terjedelme miatt ajánlott megfelelő mennyiségű hidegélelemmel és itallal nekilátni a fogyasztásának. Jó szórakozást!

Once upon a time...

Érzelmeink a mindennapok szerves részét képezik. Mindenki érezheti magán, milyen az, amikor rosszkedvvel rohangál a világban, vagy amikor megfelelően magas boldogság szint mellett végzi a mindennapokat. A sportban, és így az e-sportban is, a jó szereplésnek nagyon fontos részét képezik az egyéni érzelmek és azok managementje. Gondoljunk csak bele, hogy milyen nehéz fölállni egy rosszul teljesített félidő, egy BO3-as fordulóban az első mérkőzés elvesztése után, vagy ha valamilyen külső/belső tényező miatt Berserker üzemmódba kapcsoljuk agyunkat...

Ha valaki elsőként néz végig egy offline meccset élőben, esetleg egy LAN alkalmával kis időt szán arra, hogy körbenézzen, mennyi érzelem van jelen egyszerre a teremben, elgondolkodtató kép tárulhat elé. Izzik a levegő, az emócionális töltetek sokasága szinte részegítően hat. A legjobb játékosoktól az amatőrökig, mindenkiről sugárzik, hogy jelen pillanatban elégedett-e magával és a csapatával, avagy sem, hogy nyert vagy vesztes mérkőzés után állt-e föl az asztaltól. A büfében sorban álló emberek arcáról könnyedén leolvasható, hogy játékban vannak-e, a szendvicsekre vetett megvető pillantás árulkodik a görcsbe állt gyomorról a következő meccs miatt, míg kint, fejenként 3-4 cigi mellett, egymás szavába vágva tárgyalják meg egyesek a jövőben alkalmazandó taktikákat. Vannak, akik a monitorral, mások a mellettük ülőkkel kiabálnak, egyesek ócsárolják az ellenfelet, vagy épp Buddhát meghazudtoló nyugalommal könyvelték el 5 perc után biztos vereségüket, és ennek megfelelő érdeklődést tanúsítanak a történtek iránt. No meg van, akit kulinak hívnak, és a legnagyobb stresszhelyzetben is képes egy-egy megfelelően időzített poénnal szórakoztatni a környezetében lévőket.

Ezekből is látszik, hogy az E-sport szerves részét képezik érzelmeink. Körülvesznek és megpróbálnak uralkodni rajtunk. Kétségkívül igaz, hogy amikor játszunk, a lehető leglogikusabban kell gondolkodnunk, reflexeinknek maximális terhelés mellett kell teljesíteni, agyunk és testünk összehangoltságát pedig a lehető legmagasabb fokon kell kiviteleznünk.

Mármint kéne. Ugyanis rengeteg tényező arcátlankodik be kicsiny agyunkba, hogy igyekezzen elterelni, megosztani figyelmünket. Az aktuális eredmény láttán már becsléseket teszünk a végkimenetelre, ellenfelünk neve hallatán szintén bizonyos elvárásokkal ülünk le játszani, és esetleges társunk vagy saját hibáink után pedig komoly indulatok keretében írhatjuk körül valaki anyukájának a foglalkozását. Sorolhatnánk még sokáig az ehhez hasonló élményeket, de helyette inkább megpróbáljuk összeszedni az összes olyan dolgot, amely segítheti vagy ronthatja teljesítményünket, valamint ami mellett nem szabad elsiklanunk, ha professzionális játékosok akarunk lenni. Ezzel egy képet kaphattok arról, milyen témák fogják uralni ezt a rovatot.

Komoly kérdés lehet, hogy a környezetünk, avagy mi magunk játszhatjuk a legnagyobb szerepet érzelmeink kezelésében. Nyilván, mint mindenütt, itt is az arany középút jelentheti a megoldást.

Amikor elhatározzuk, hogy egy számítógépes játékkal versenyszerűen szeretnénk játszani, akkor egyben kitűzzük magunk elé a célt, miszerint idővel a legjobbak legyünk. (Ez egy fontos tényező, hiszen azzal az esettel nem foglalkozunk, mikor valaki KIZÁRÓLAG játékként kezeli az adott programot, és nem eredményorientált, mert abban az esetben az lenne az elsődleges, hogy miként élvezhetjük a legjobban a játékot, míg jelen pillanatban a jó szereplés és a szórakozás egyaránt lényeges szempont.) Ebből jönnek az elvárások magunkkal szemben, amik stresszhelyzetet, izgalmat és indulatok szül.  Különböző érzelmek és azokból adódó akadályok jönnek velünk szembe, miket megfelelően kell vennünk, különben elbukunk. Nagyon sok ezek közül érzelmi eredetű, ám fajtáik különbözhetnek az odavezető út jellegétől.

Alapvetően két esetet különböztetünk meg: az első, amikor egyenként küzdenek meg egymással a játékosok, a másik, mikor csapatban. Az előbbi esetében minden hibánkért, és vereségért magunkat kell okoljuk, és alap esetben (legalábbis kis hazánkban) egyedül nézünk szembe minden kihívással. Előnye, hogy ekkor kizárólag a saját magunkban tomboló indulatokat kell kezelni egy-egy mérkőzés alkalmával, a döntéseket mi nekünk kell meghoznunk, így minden energiát egy személyre kell koncentrálnunk, valamint véleményem szerint könnyebb ebben a szituációban kiértékelni és javítani a teljesítményünket. Hátránya, mely egyesek számára a siker és a bukás közötti különbséget jelenti, hogy egyedül kell feldolgoznunk mindent. Egy lelkiismeretes edző vagy manager híján, szinte segítség nélkül kell megtalálnunk a kiutat az esetleges érzelmi gödrökből, saját magunk kell kezelnünk a stresszhelyzeteket. A csalódások, botlások és vereségek utáni talpra állás pedig a való életben is rengeteg embernek okoz áthidalhatatlannak tűnő nehézséget.

Csapatversenyek esetén ott ülnek mellettünk társaink, a gyakorlások és mérkőzések alkalmával megosztott a felelősség. Előnye, hogy a döntéseket nem egyedül hozzuk meg, így kisebb a nyomás rajtunk.  Az adott szituációkat közösen lehet kiértékelni, ötleteket meríthetünk egymástól. Amikor valakinek nehézségei támadnak, vagy a csapat egy nagy akadályba ütközik, segíthetnének a tagok annak megoldásával kapcsolatban. Valamint sokszor elég egy-egy ember motiváltsága, lendülete és kitartása, hogy a többieket ösztönözvén, jobb teljesítményre sarkallja a társaságot. Hátrányai viszont sokszor abból adódnak, hogy a kínálkozó pozitív hozamait a csapatjátéknak rosszul kezelik az emberek, és átesnek a ló túloldalára. A felelősség megosztása egyeseknél jelentheti a TELJES átruházást, amikor soha nem a saját, hanem mások játékát okoljuk a végkimenetelért. Míg a másik kategóriában csak a játék befejezése az egyetlen környezetváltoztatási lehetőség, ami egyben egyenlő a föladással is, addig ilyenkor könnyen eshetünk abba a hibába, hogy a „többiekben van a gonosz és a romlás forrása”, így könnyelműen váltogatjuk társainkat, a hibák pedig megmaradnak. Miként lelkesítheti, úgy a bukásba is viheti a csapatot, ha valaki túlságosan heves érzelmeket tanúsít. Az agresszív, esetleg demotiváló viselkedés egyértelműen ártalmas, hiszen túlzott nyomás helyezése egy társunkra nyilvánvalóan rontja a teljesítményét, annál pedig kevés dolog idegesítőbb, mikor észrevesszük: társunk isteni magasságokból tojik az eseményekre.

Az út jellege, a környezet, kialakítja a szembejövő akadályok típusait. Eközben tudjuk, hogy mindannyiunk számára más és más fajta érzelmi konfliktusok megoldása jelent nehézséget. Kell egy olyasfajta önismerettel rendelkeznünk, amely elősegíti a depresszív, teljesítményromboló lelkiállapot elkerülését. Persze ezt a tudást meg kell szereznünk, tapasztalataink útján, ezért elsőként a hozzáállásunkon kell változtatnunk. Ha alapvetően igyekszünk pozitívan viselkedni, a lelkesedést, motivációt és sikerességet kiváltó dolgokra koncentrálni, könnyedén szemet fog szúrni, ha ezeket akadályozó, vagy ezekkel ellentétes élmények érnek, vagy ilyesfajta magatartást tanúsítunk. Ilyenkor kell képesnek lenni ezek időben való felismerésére, a következmények és az érzelmi állapot változásának megakadályozására, indulataink kezelésére.

Röviden ennyit a dolgokról általánosságban. A későbbiekben kifejtjük majd a részleteket, a fontosabb és nagyobb hangsúlyt érdemlő tényezőkkel külön-külön is foglalkozunk majd. Addig pedig tartsátok észben, hogy hiába is adja az alapját az egésznek egy számítógépen futó program, emberek játszanak vele, ami rögtön személyiségeket, érzelmeket, személyes- és üzleti érdekeket, valamint egyedi problémákat és helyzetmegoldásokat visz bele a dologba, ezek miatt pedig sokkal többről van szó, mint puszta reflexharcról.

Végezetül pedig Marcus "djWHEAT" Graham szavaival búcsúzunk:

Ha fennakadsz azon, hogy mi történt 5 másodperce, ahelyett, hogy az elkövetkezendő 30 másodpercre koncentrálnál, gyakorlatilag abba is hagytad a játékot

Kapcsolódó linkek

avatar #24
Válasz jung1e #21. hozzászólására
?????????????????????????? :oO:
először azt hittem, a bocsy szúrt szemet : D
JA VÁGOMMMM
avatar #23
rdK 2011. november 30. 193 hozzászólás 1775.
Tetszett :) ! Várom a folytatást!
avatar #22
CAPULET 2011. november 30. 21 hozzászólás 6394.
Válasz jung1e #21. hozzászólására
?????????????????????????? :oO:
ahogy nézem, első látásra szerelmes lettél
avatar #21
jung1e 2011. november 30. 1831 hozzászólás 167.
Válasz WannaB #19. hozzászólására
képszeljétek ma épen lol sztam és zsinőrba nyertem 10 gammét :)))
elég érdeke volt nem hitten voolna lebecsültem talán magam pedig jó vagyók csak önbecsületelen ninc elég önbecsülés :nyelves: :nyelves:
?????????????????????????? :oO:
avatar #20
WannaB 2011. november 29. 236 hozzászólás 1521.
wrong tupic bocsy eről beszéltem pont sry...
Anti Global Retardator A.K.A CALEBMACI
avatar #19
WannaB 2011. november 29. 236 hozzászólás 1521.
képszeljétek ma épen lol sztam és zsinőrba nyertem 10 gammét :)))
elég érdeke volt nem hitten voolna lebecsültem talán magam pedig jó vagyók csak önbecsületelen ninc elég önbecsülés :nyelves: :nyelves:
Anti Global Retardator A.K.A CALEBMACI
avatar #18
sakie 2011. november 29. 764 hozzászólás 492.
Válasz syabolcs #17. hozzászólására
előbb lelkizzük ki, hogy miért stresszeli az embert, ha a játékot lecsalják :siros:
én nem stresszelek ki mindig legalább visszalő

ja és a lol egy nagyon szép és esztétikus játék
avatar #17
syabolcs 2011. november 29. 612 hozzászólás 630.
előbb lelkizzük ki, hogy miért stresszeli az embert, ha a játékot lecsalják :siros:
Szerinted a macskákat zavarja a meztelenkedés?
avatar #16
lezerrobot 2011. november 29. 81 hozzászólás 3201.
következő cikket írhatnátok egy magasabb skillt követelő összetett csapatjátékról pl LoL
avatar #15
Undorito_faj 2011. november 29. 37 hozzászólás 4880.
Válasz tomypro #12. hozzászólására
passz 2 napja kezdtem és kiváncsi vagyok elötte sourceztem :vigyor::vigyor:
:( részvétem...
avatar #14
-zsolna- 2011. november 29. 2247 hozzászólás 117.
double
"Bízom az Igazság és a Szellem erejében, ezért hiszek az Emberiség jövőjében." Albert Schweitzer
avatar #13
-zsolna- 2011. november 29. 2247 hozzászólás 117.
nah ez nagyon jó cikk lett hiba se volt benne: )
#6 miért kéne a LoL-ról cikk csak mert taktikai? nagyjából ugyanezek igazak a lol-ra is szerintem.
"Bízom az Igazság és a Szellem erejében, ezért hiszek az Emberiség jövőjében." Albert Schweitzer
avatar #12
tomypro 2011. november 29. 195 hozzászólás 1752.
Válasz Undorito_faj #7. hozzászólására
A lol mióta taktikai?
passz 2 napja kezdtem és kiváncsi vagyok elötte sourceztem :vigyor::vigyor:
avatar #11
DLIVEKING 2011. november 29. 260 hozzászólás 1420.
Válasz stelar #10. hozzászólására
lerágott csont, de háborodjatok csak fel nyugodtan.
btw a cikk jó lett, jó az ilyet és az ehhez hasonlókat látni az oldalon
Nem akartam semmilyen vitát indítani.Távol álljon tőlem.
De ez a pontos definíciója.
avatar #10
stelar 2011. november 29. 8192 hozzászólás 7.
Válasz DLIVEKING #9. hozzászólására
Egy dota másolat egyszerűbb köntösben.
lerágott csont, de háborodjatok csak fel nyugodtan.
btw a cikk jó lett, jó az ilyet és az ehhez hasonlókat látni az oldalon
Nem annak van nagy hatalma,aki irányítani tudja a történéseket,hanem annak,akire nem hatnak...
avatar #9
DLIVEKING 2011. november 29. 260 hozzászólás 1420.
Válasz athac__- #8. hozzászólására
miért miaz?
Egy dota másolat egyszerűbb köntösben.
avatar #8
athac__- 2011. november 29. 814 hozzászólás 454.
Válasz Undorito_faj #7. hozzászólására
A lol mióta taktikai?
miért miaz?
balin7: 15évedre és a 20kilodra feszülsz itt nekem öcsi? ne viccelj már:D; én az NLG bAlin7 vagyok.
avatar #7
Undorito_faj 2011. november 29. 37 hozzászólás 4880.
Válasz tomypro #6. hozzászólására
n1 , a kövi cikkekben kitérhetnél az inkább taktikai és csapat pl LoL
vagy az aim és csapat játékokra pl : CS 1.6 CSS :kacsint::kacsint:
A lol mióta taktikai?
avatar #6
tomypro 2011. november 29. 195 hozzászólás 1752.
n1 , a kövi cikkekben kitérhetnél az inkább taktikai és csapat pl LoL
vagy az aim és csapat játékokra pl : CS 1.6 CSS :kacsint::kacsint:
avatar #5
DLIVEKING 2011. november 29. 260 hozzászólás 1420.
Válasz -DSt- #4. hozzászólására
Legprofitabilisabb resze a jateknak, ha valaki tisztaban van a mentalis reszevel es a pszichologiaval. Bar csak atfutottam ezt a cikket, de szemet szurt a csapatjatekos - felelossegmegosztasos resz. Ezt el kell felejteni. Hiaba csapatjatek, sosem szabad egyenkent csapatban gondolkozni. Magadbol kell kihozni a maximumot es ez altal tudod hozzarakni a csapathoz is a maximumot. Sosem szabad abba gondolkozni, ha en elnyan-nyanom, akkor majd a masik megoldja. Meg ha en nem vallalom be a helyzetet, akkor majd mas megteszi, mert 2 masodperc mulva az a helyzet mar teljesen mas lesz. Minden szituaciot maximalizalni kell egyenileg es ha mindenki igy gondolkozik, akkor a csapat is maximalizal.

Nincs semmilyen szintu felelossegmegosztas, mindenki kizarolag a sajat jatekaert felelos.

Kulonben akiket erdekel a tema, azoknak van par regebbi cikkem az oldalon.
Ezt azzal lehet kivédeni,ha megpróbálod magad mellé gyűjteni a hasonló képességű játékosokat.Ha már csapatban szeretnél játszani.Mivel a legdemotiválóbb az amikor a csapattársadra bízod magad(védd a nyan-nyanem)
És egyszerűen nem bízol a képességeiben ,mert kevés a jó játékos.Az emberek nagy része egyszerűen lassú(agyban,vagy csak egyszerűen bamba) a profi játékhoz.
avatar #4
-DSt- 2011. november 29. 6632 hozzászólás 12.
Legprofitabilisabb resze a jateknak, ha valaki tisztaban van a mentalis reszevel es a pszichologiaval. Bar csak atfutottam ezt a cikket, de szemet szurt a csapatjatekos - felelossegmegosztasos resz. Ezt el kell felejteni. Hiaba csapatjatek, sosem szabad egyenkent csapatban gondolkozni. Magadbol kell kihozni a maximumot es ez altal tudod hozzarakni a csapathoz is a maximumot. Sosem szabad abba gondolkozni, ha en elnyan-nyanom, akkor majd a masik megoldja. Meg ha en nem vallalom be a helyzetet, akkor majd mas megteszi, mert 2 masodperc mulva az a helyzet mar teljesen mas lesz. Minden szituaciot maximalizalni kell egyenileg es ha mindenki igy gondolkozik, akkor a csapat is maximalizal.

Nincs semmilyen szintu felelossegmegosztas, mindenki kizarolag a sajat jatekaert felelos.

Kulonben akiket erdekel a tema, azoknak van par regebbi cikkem az oldalon.
NOMEN EST OMEN
avatar #3
Hexameter 2011. november 29. 34 hozzászólás 5130.
Grat :mosoly: Jó lett!Folytatást!:vigyor:
avatar #2
Drang 2011. november 29. 2740 hozzászólás 85.
Mélyreható írás! Minden játékostársnak csak ajánlani tudom! Várjuk a folytatást!
Drang over and out!
avatar #1
Running 2011. november 29. 209 hozzászólás 1663.
Jó cikk, várjuk a folytatást...