Mumble Nézet News Hasábok Régi Játék oldalak Szolgáltatás oldalak Partner oldalak
Bezárás

CSHU - Hungarian Counter-Strike Portal

Fogadóiroda Tovább

Kredited: 0  |  Találati arányod: 0%

The Last of Us: Ember embernek farkasa

Cikkek/Interjúk 2013. július 20. shaddam 6 hozzászólás 10173 olvasás Címkék: Magyarország teszt

The Last of Us: Ember embernek farkasa

Vidd el A pontból B-be a lányt. Ugyan mi történhet útközben?

Végre megkaparintottam a The Last of Us-t, amivel szemben be kell, hogy valljam már-már irreálisan magas elvárásaim voltak. Megkockáztatom, épp ezért nem vagyok elfogult a játékkal szemben, ha találtam volna rajta fogást, akkor a porba döngölöm. Nem találtam...

A játékot a Naughty Dog fejlesztette, akiktől eddig (az Uncharted 2 után) mindig mindenki minimum a zseniálisat és a tökéleteset várja el. Ennek megfelelően szép csendben dolgoztak a játékon, a trailereket és információkat igen szűkmarkúan csepegtették, nem úgy mint pl a DICE, akik a még meg sem jelent BF4 első DLC-jét is reklámozzák. A The Walking Dead (ha már zombik ugye) évadzárójának szünetében ugyan levetítettek egy TV Spotot, majd később pár így készült videót. A trailerekből leszűrhetőek a játék alapjai. 20 évvel járunk egy gombafertőzés után (akinek van gyomra keressen rá az Ophiocordyceps unilateralis gombára). A gomba egy változata kikezdte az emberi agyat, akik a spórák vagy harapás során megfertőződtek, azok rövid időn belül minden más embert megtámadnak. A fertőzés után 20 évvel a megmaradt emberek nagy része a nagyvárosokban kialakított karantén zónákban élnek, ezeket védi valamilyen megmaradt katonaság. Akik nem jutottak be ide, vagy más nézeteket vallanak, mint a katonák, azok odakint boldogulnak. Ki ahogy tud. Kannibálok, pimpelt Mad Max verdák és a műfaj kötelező elemei.

A hűtőre ragasztott sárga cetlik helyett mással üzengetnek egymásnak

A játék „főszereplője" Joel, tisztes foglalkozása szerint csempész. A vírus kitörésének bemutatása után egy kis „Milyen az élet a zónában" részt követően (A Half Life 2 elejét képzeljétek el) rögtön egy kis „üzleti tárgyalásra" indulunk a falon túl. Végeredményként a nyakunkba varrják a 14 éves Ellie-t, hogy vigyük el épségben egy helyre, ami után megkapjuk a fizetségünk. A pár órás kaland aztán legnagyobb „bánatomra" elhúzódik egy évig. 14 órás játékidő után úgy álltam fel, hogy ezt még ugyanennyi ideig játszottam volna tovább.

Leginkább Az út és a Half Life 2 jut eszembe a játék kapcsán. Előbbiben egy apa a fiával vándorol a volt USA területén élelmet guberálva és a kannibálokat kerülgetve. Utóbbiban meg többé-kevésbé egy lányt kísérgetve lőjük halomra a katonákat és a nem őshonos állatokat, no és persze van benne egy szereplő aki a templomot főhadiszállásnak használva teleszórja csapdákkal a várost. A The Last of Us-ban az ellenségünk a fertőzötteken kívül szinte minden túlélő. Joelnak ugyan van itt-ott pár ismerőse, de a legtöbb emberrel nem állunk le barátkozni. Az emberek párat leszámítva nem vérszomjas gyilkosok (azt a pár őrültet is a körülmények tették ilyenné), lopakodás közben sok beszélgetésüket el lehet csipni. Van hogy azt tárgyalják mikor egyék meg a konzervüket, máskor meg azt hogy hogyan vadásztak  egy turistát. Az hogy vannak, akik turistának hívnak minden kívülállót már csak azért is ötletes, mert az autópályán lesnek az átutazókra, többek közt ránk. Joel nem egy szent mint Gordon Freeman, állított már ő is így csapdát az átutazóknak. A játék harmada felé pedig Joelt úgy jellemzik, hogy egy gyilkos őrült, aki egy kislánnyal utazik. A játék végi statisztika szerint 700 embert/fertőzöttet öltem meg (rengetegszer meghaltam, elvileg az akkor megölteket is számolta), és nem volt mindenhol jogos önvédelem, hiszen lopakodhattam volna is...

Joel lehúzódik az út mellé, majd segít levezetni egy szülést. Vagy nem

Ha már lopakodás. A játék gyakorlatilag arról szól, hogy egy maréknyi tölténnyel, téglával/sörösüveggel, meg amit találsz, élj túl. A maréknyi lőszer nem vicc, célszerű megfontolni akarok-e egyáltalán ezekkel harcolni, és ha igen akkor hol, mivel. Hátulról megfojthatom az embert/fertőzöttet (kivéve ha clicker, bloater, róluk majd később). Az animáció hihetetlenül élethű, az áldozat küzd az életéért, próbál Joel feje után nyúlni, szinte érezni a vergődését, majd elfekszik. Értelemszerűen ez időbe telik és zajjal jár, ha gyorsan és csendben akarunk valakit megölni, akkor használhatunk íjat (és imádkozzunk, hogy a hullából kihúzhatjuk az ép nyilat). Vagy csinálhatunk magunknak (ha van miből ugyebár) egy egyszer (majd fejlesztve kétszer) használatos pengét. Valami olyasmit, amit pl a börtönben tákolnak össze a rabok „unalmukban". Hogy még fájóbb legyen a penge beletörése egy nyaki ütőérbe, a pengével kinyithatunk zárt ajtókat, amik mögött fixen van egy kis ellátmány. Az ajtónyitás azonban biztosan eltöri a pengét. Értelemszerűen emiatt célszerű a pályát alaposan végigkutatni, kiforgatni a fiókokat, ha valahol találunk egy széfet, akkor keressünk hozzá egy papír fecnin kombinációt. Ha elkapunk egy embert akkor a megfojtás mellett élő pajzsként felhasználhatjuk, érdemes nem sokáig életben hagyni, mert gyomorszájon vág, no meg mert egy kézzel nem tudunk fegyvert újratölteni, a kiürülő tár hangját pedig ismerik. Ha van lőszerünk simán fejbe lőjük, ha nincs akkor a pisztoly markolatával szétüti az agyát.

Ez a zsiráf azért van itt, mert az a dolga

A guberálás során „csavarokat" találhatunk, amikkel a fegyvereink fejleszthetjük, vagy csillagászati mennyiségért cserébe lehet nálunk 2 pisztolytáska, így nem kell a hátizsákban valós időben matatni. Találhatunk alkatrészeket, amikből füstbombát, szegbombát, jó öreg molotov koktélt, kötszert, „bicskát", vagy ha találunk közelharci fegyvert akkor abba verhetünk szegeket. Az utolsó alapanyag a tabletták és a gyógyfüvek, ezekkel fejleszthetjük Joel életerejét vagy kézremegését, messzebbre hallhatunk stb. Mondanom se kell mindenre nem lesz elég alapanyag, meg kell fontolni mit fejlesztünk ki mi után és mennyire. A MacGyver szakkörhöz minden alapanyagból 3 lehet nálad maximum, minden összetákolt tárgyból szintén 3 db a maximum. Ez a 3 egyáltalán nem kevés, hard nehézségen minden fiókot kiforgatva ritkán esett meg velem hogy valamit nem tudok magammal vinni. Az alapanyagok közösek, pl ugyanaz kell a molotov koktélhoz mint a kötszerhez, illetve a füst és a szegbombában is van ami közös. Sok sikert a választáshoz. A tárgyak elkészítése „valós időben" történik, Joel leveszi a hátizsákját és ott matat. Ha megtalál egy fertőzött vagy katona akkor nem várja meg míg szépen befejezed a főzőcskét. Ismét csak magamat ismételve, célszerű ésszel lopakodni. A fegyverválaszték elég bő, van revolver, 9mm pisztoly, duplacsövű sörétes „pisztoly", a kötelező zombigyilkos sörétes puska, lassan újratölthető vadászpuska, amire fejlesztve rakhatunk távcsövet. Lehet íjunk, ezt időbe telik felhúzni, a húr ereje miatt ilyenkor remeg is a kezünkben a gamepad, meg az íj. A játék vége felé lehet katonai gépkarabélyunk, aminek a harminc lőszeres tárjában 10 lőszer van, illetve lángszórónk. A pályákon találhatunk közelharci fegyvereket, botok, vascsövek, fejsze stb. Ezek folyamatosan sérülnek, minden ütés levesz egy „életet" a fegyvertől. Egy bot 4 ütés után törik, a baseball ütő kicsit jobban bírja, de pl. a vascső vagy a fejsze is kb 10 ütés után eltörik. Ha van alapanyag rakhatunk ezekre még egy réteget pár olló és szigetelőszalag képében, ilyenkor instant megöl bárkit (multiplayerben is), de egy ütés után leesik róla ez a réteg. Az utolsó „fegyverek" a pályán felszedhető téglák és sörösüvegek. Egy darab lehet nálunk, és vagy tégla, vagy sörösüveg. Mindkettővel fejbe lehet dobni az illetőt, aki egy kis támolygás közben könnyen leszúrható, megfojtható. A kezünkbe véve pedig közelharcban széttörhetjük valaki fején, bár ez nekem egy kicsit pazarlásnak tűnik. Szintén ezekkel a tárgyakkal tudjuk elcsalni az embereket, fertőzötteket. Utána csak rajtunk áll, hogy dobunk rájuk egy molotovot vagy szépen elsunnyogunk. Nem csak a lőszerek miatt érdemes végigkutatni mindent, hanem a különböző kézikönyvekért, ezek szükségesek pár fejlesztéshez, illetve a gazdag háttérinfót szolgáló levelekért és Ellie képregényeiért

A játékmenet nagy része szép lassú felfedezés és túlélés, hard szint fölött nagyon fontos erőforrás kezeléssel. Vannak (ismét csak Half Life 2) kis logikai részek, pl. nem tudunk felmászni valahova és nincs aki bakot tartson, akkor toljunk oda valamit vagy keressünk egy létrát. Vannak helyek ahol keresnünk kell egy deszkát, amit nekitámasztunk a falnak, majd felmászunk, felhúzzuk a deszkát és átsétálunk a két épület közti mélység fölött. Ha ennyi agymunka sok lenne nekünk akkor Ellie célozgat is rá, hogy hmm valahogy oda fel kéne jutni, vagy nem tudok úszni, találj ki valamit. A pályák nagy része egy „széles" cső, amin belül szabadon mozoghatunk, olyan sorrendben megyünk ide vagy oda ahogy akarunk. A pályák, ahogy az elvárható, hihetetlenül szépek és aprólékosak, rengeteg felfedezni való van és akkor sem unatkozunk ha nincs sehol egy ellenfél. Épp ezért van egy-két helyen egy kis segítség, hogy merre kell menni, pl. egy sárga színű, az idő által megtépázott szalag, vagy sárga vascső képében. Kicsit a Mirror's Edge juthat az eszünkbe, de szerintem is szükség van egy kis ilyen segítségre. A játék nagyon ügyesen terel minket, nincsenek sehol láthatatlan falak, vagy olyan helyek, amikre azt mondanád, hogy ezt pedig meg kellene másznom, de nem engedi. Van pár menekülős rész ahol javarészt semmit nem kell csinálni csak futni, mert kergetnek. Ezeknél a részeknél a társaink mozgása (ha éppen vannak) vagy fényekkel vezet nagyon okosan a játék. Tömören fogalmazva egyszerűen tudod merre kell menned, pedig sehol egy iránytű vagy hatalmas pirosan villogó nyíl. Ez különösen ütős a 20 évvel korábban játszódó bevezetésnél. Mindenhol emberek, fertőzöttek rohannak, az autók sorban egymásnak rohannak, felrobbannak, halálhörgés s siralom...

Ravenholm óta tudjuk az unatkozó ezermester mivel üti el az idejét

A pályák változatosak, Boston lebombázott belvárosa az egymásnak dőlő felhőkarcolókkal, mindez éjszaka, szakadó esőben, egy-egy villámmal (a hangot később hallod, és a gamepadot is akkor rezegteti meg) megalapoz egy kellemesen posztapokaliptikus hangulatot. Vízzel elárasztva egy amúgy unalmas városrész is izgalmas, szerencsére Ellie-vel ellentétben Joel a víz alatt és felett is jó úszó. Utunk nem korlátozódik a városra, szinte minden, elsőre elhagyatottnak tűnő hely él. Közeledtükre felrepül egy madár, elfut előttünk egy nyúl (Ellie ki is szúrja, hogy de aranyos), ha valami szűk helyen vagyunk ott elfuthat előttünk egy patkány, a csatornában a csótányok pedig ügyesebben kerülik el a zseblámpámat, mint a CoD-ban a halak a katonákat. Zseblámpánk bámikor ki és bekapcsolható, nem merül ki az elem, nem hevül túl, nem foglalja a kezünket. Tökéletes lenne, csak néha, nagyon-nagyon ritkán pislákolni kezd, ilyenkor megrázom a gamepadot és Joel a helyére rázza az elemet. A zseblámpa mellett van egy gázmaszkunk, ezzel nem kell úgy törődni, mint a Metro 2033-ban. Ahol spórák vannak, ott Joel felveszi, ha kiért onnan akkor leveszi. Lopakodáskor érdemes a zseblámpára is figyelni a zaj mellett, a fertőzötteket nem érdekli, de az embereket igen.

A fertőzésnek különböző fokozatai vannak. Ha megharapnak és nem tépnek szét, akkor pár óra és megfertőzi az agyunk. A fertőzött nem zombi! Ha megfojtod, meghal, ha nyakon szúrod, meghal.

  • Az első stádiumban runnereknek hívják őket, kb. mint a 28 nappal későbben. Meglát, utánadfut. Ilyenkor csak a testmozgás és a vörös szem árulja el hogy fertőzött, szeretnek sokan rád futni és körülvenni.
  • Ezután jönnek a stalkerek. A fejükön már látszik a sok gombakinövés, ők szúrják ki legkönnyebben az embereket.
  • Egy fokkal régebben fertőzöttek a clickerek. Nekik „szétette" a fejüket a gomba. Nem látnak, helyette a szájukkal kiadott klikkelő hanggal tájékozódnak, mint a denevérek. Puszta kézzel nem lehet agyonütni, megfojtani őket, kés vagy valamilyen közelharci fegyver kell. Ha közel jutnak hozzánk rögtön kiharapnak a torkunkból egy darabot, ami azonnal megöl. Ha van nálunk kés és kifejlesztettünk egy képességet, vagy gyávák vagyunk és easy szinten játszunk, akkor egy jó időben megnyomott gombbal ellökhetjük őket magunktól.
  • A végső fázis a bloater. Hatalmas, teljesen felfúvódott, a gomba páncélként védi, ezt először le kell róla lőni. Ráadásul spóragránátokat dobál. Ha közel jut hozzánk, akkor nincs mese, satuba fogja Joel fejét majd letépi az állkapcsát. Tűzzel célszerű kinyírni, ha épp van.

Ha már állkapocs letépés, akkor fontos megjegyezni, hogy a játék kellemesen véres. Széttörhetjük valaki fejét a falon, leszakadnak a végtagok. Szöget verhetünk a baseball ütőbe, multiban pedig ha valakit megölünk, akkor az először a földre kerül. Egy idő után kivérzik, ha nem húzzák fel, célszerű lelőni vagy odamenni és kivégezni (ilyenkor sebezhetőek vagyunk). A kivégzések változatosak. Puskatussal, ököllel szétveri a fejét, odaszorítja a fejéhez a revolvert stb.

Get over here

Nehéz elmondani miért olyan jó ez a játék, főleg spoilerek nélkül. Az egyik legfontosabb az atmoszféra. Végig sebezhetőnek érzi magát az ember, észnél kell lenni mit és hogyan teszünk. Kb 3 lövésből meghalunk. Van, hogy a lövés először ledönt a lábunkról, aztán vagy feltápászkodunk, vagy nem, ilyenkor ha még belénk lőnek akkor minden bizonnyal meghalunk. A fegyvereknek súlya és rendes kilengése van. Már revolvert is időbe telik az ellenfélre irányozni, lövés után pedig beletelik egy kis időbe mire ismét tüzelhetünk. Persze gyógyszerekkel növelhető az élet és javítható a kézremegés, de a játék végén ugyanúgy meghalunk egy rossz akció után, mint az elején. A checkpoint rendszer szerencsére szinte tökéletes, majdnem percenként ment. Az utolsó „boss" előtti áradatot leszámítva szinte sehol se szívtam a fogam, ha meghaltam, hanem óvatosabban, más taktikával vetettem ismét bele magam a játékba.

Az atmoszférához hozzájárulnak a kis apróságok, hátrahagyott levelek a gyerekszobában, ahol a kissrác lelkendezik, hogy nincs suli, majd leírja hogyan változnak a dolgok míg el nem indulnak a karantén zónába. Vagy pl. a barátnőnek hagyott levél, hogy a karantén zónában találkoznak. Ezek szabadon felvehetőek, elolvashatóak. Ellie pl. reagál is sokra, az utóbbinál megkérdezi, hogy vajon találkoztak-e újra. Az egyik mellékszereplőről pl. egy levélben (és pár magazin borítót látva) derül ki hogy meleg. Ezt is zseniálisan csinálták meg, alapjáraton senkit sem érdekelt ez, ha nem olvastuk el akkor ki sem derül, semmiről nem maradtunk le. Azonban amikor megmutatjuk a barát búcsúlevelét (és már ha tudunk a sorok közt olvasni) akkor rögtön kap egy kis pluszt a karakter reakciója. Zseniális. Vannak helyek ahol a szereplőknek van mondanivalója, pl. egy árkád gépnél ha odamegyünk Ellie-hez akkor megtudhatjuk, hogy mennyire szeretne egy ilyennel játszani. Vannak olyan túlélők, akiknek tudjuk a sorsuk, de a leveleikből kirakható hogyan éltek a menedékükön. Az egyik legkeményebb az volt, amikor egy játékokkal és festményekkel teli szobába érve a földre felfestették hogy nem szenvedtek, majd egy múmiává aszalódott hulla mellett ott a levél hogy dörömbölnek az ajtón, ha nem ér időben ide a segítség gondoskodik  a gyerekekről. Mellette egy marék tabletta, aztán megláttam a (valamikor) fehér lepedő alól kikandikáló gyereklábakat...

Ellie velünk hagyja el először Bostont, rácsodálkozik a fákra, nem hiszi el hogy mit csinált a fagylaltos kocsi, sok minden új neki azelőttről. A kérdései segítségével Joel egyben minket is felvilágosít mik történtek közvetlenül a fertőzés után. A kettejük viszonya is jelentősen változik, először Joel fegyvert se mer adni neki (ahogy a véres kést törölgeti a nadrágjába én se adnék), aztán idővel változnak a dolgok. Úszni ugyan nem tanul meg Ellie, de a fütyülést azért elsajátítja. Többek között.

A raklap a játék igazi főhőse

A másik fontos dolog a sztori. Kellemesen adagolják az új eseményeket. Pont amikor belejönnénk valamibe, már megyünk is máshova. Utunk során találkozunk más túlélőkkel, akikben érthető módon nem bízunk először, sőt talán később sem, de a játék főleg Joel és Ellie útjáról szól. Hatalmas piros pont hogy amikor egy nagy trauma után, nem jön a sablonos: „Minden rendben?" rész, hanem előre ugrunk pár hetet és a karakter szótlansága beszédesebb mindennél. A játékoknál megszokott, hogy színészeket bérelnek fel a karakterek hangjához (Igen, pl. a Thomas Was Alone is ilyen), a mozgásukat, arcukat is digitalizálták, így talán érthető hogy egy egyszerű mozdulat is beszédes. Persze ehhez az kell, hogy épkézláb színészek legyenek. Akit kiemelnék az Nolan North, őt csak a stáblista után tudom, hogy szerepelt a játékban, pedig a hangja, arca és mozgása az Assassin's Creed, az Uncharted vagy a Portal 2 (ok, a turretnak se arca, se mozgása) után már „régi ismerős". Biztos a szakáll teszi.

Ne keressétek Nolant, ő pont nincs itt

A játékban nincs a hagyományos értelemben vett jó vagy rossz. Az emberek túlélni akarnak, így vagy úgy. A befejezés külön szót érdemel, no persze spoiler nélkül. Megszokott dolog, hogy különböző embereken tesztelnek MINDENT. Új betűtípus valami terméken? Illik a BF4 trailerhez a dubstep? Jó ez a játék befejezés? A tesztcsoportnak nem tetszett a befejezés, de a fejlesztők azt mondták, hogy ez minket nem érdekel, marad ez. Ez nyilván kétesélyes dolog, pl. ott a Mass Effect 3 hupikék befejezése (ez vajon tetszett a focus groupnak?), elég kellemetlen a népharagot DLC-vel csitítani. A The Last of Us-nak egyfajta befejezése van, egy hatalmas hazugság. Az viszont a játékoson áll, hogy ez jó vagy rossz. No nem minőségre, arra nagyon is jó, hanem a játék világa szempontjából. Amennyire lehet hinni a játékfejlesztők nyilatkozatainak, eszükben sincs egy kettest biggyeszteni a játék neve után. Az út véget ért, de pedzegetik, hogy azért az univerzumban van hely más szereplőknek.

14 óra alatt játszottam végig hard fokozaton. Mit lehet ezután tenni? Nos megnyíltak új nehézségi szintek, lehet pótolni a 170+ gyűjthető kacat, medál, képregényt. Vannak kellemes trófeák. A játékban x dologért kapunk pénzt, ebből csak a menüben látunk valamit, a játékmenetet nem csúfítja el egy hatalmas BOOM HEADSHOT +500$ felirat. A pénzből vehetünk pl. fekete-fehér és egyéb retrószűrőket a játékra (ha lusták vagyunk a tévén a színeket piszkálni), concept artokat, illetve a karakterekre ruhát, táskát. Az összes beleillik a játék világába, mert kopott, viseltes.

No és persze ott a multiplayer, ami szintén zseniálisra sikerült. Sok mindenre lehet mutogatni hogy "fujj, cod copy", na ez nem az! A multiplayer legelején választanunk kell, hogy Firefly vagy Hunterek leszünk. A multiban csak a ruhájuk színe a más, nem is ez a lényeg. 12 hetet kell túlélnie a klánunknak. Egy hét sejthetően 7 nap. 1 multiplayer meccs egy nap. Egy gombnyomással beköthetjük a Facebook accountunk, ilyenkor klánunk ismerősökkel népesül be, erről ők semmilyen spamet nem kapnak. Jobb is, mert furán venné ki magát, amikor épp a latrinát ássák, vagy meghalnak.

Hol maradt a dubstep?

Az embereknek enniük kell, nekünk ezért konzerveket kell gyűjtenünk. A játék pénz, pont helyett Parts-nak hívja a „valutát", ezekből vehetünk fegyvert, lőszert, a játék végén ezeket átkonvertálja konzervvé. Ha nem gyűjtjük össze a napi minimumot, akkor embereink éhesek lesznek, megbetegszenek és meghalnak. Hagyományos értelemben 1 hét 1 szint, akármit csinálunk szintet lépünk. Ha meghal a klánunkban mindenki, vagy túléltük a 12 hetet, akkor visszaugrunk az első hétre. A singleplayerhez hasonlóan kevés lőszert kapunk. A sniper pl. 7 lőszert a revolverbe és 5 db-ot a puskába. A pályán vannak dobozok, ezekben random alkatrész. Ezekkel tudunk, szintén valós időben, molotov koktélt, vagy pl. füstbombát tákolni. Az életünk nem regenerálódik. Ha van medkitünk, akkor ismét valós időben bekötözhetjük magunk, ha nincs akkor csinálhatunk, ha nem tudunk akkor viseljük férfiasan ha fáj. Ha csapattársunknak be van rakva a gyógyító képesség (szinte mindenkinek be van) akkor ők is kötözhetnek minket, lassan, de biztosan. Ha kifogyunk a lőszerből bármikor vehetünk aranyáron egy maréknyit, ha van hozzá Parts. Ha ez nem járható akkor reménykedhetünk hogy egy hulla dob (már ha megöljük az öklünkkel, husánggal stb), vagy kis mázlival lesz egy dobozban. Nem az ölésről szól a multi, hanem a túlélésről. Ha valakit lelőnek, az csak négykézláb vérzik egy ideig, nem hal meg. Bemászhat egy fedezékbe ahol feléleszthetik. Ez ellenbe belelőhetünk, ha a földön van, vagy odamehetünk hozzá, és veszélyesen ugyan de kivégezhetjük bónuszért. Minden hulla dob konzervet, ezt célszerű felvenni, bár ugye veszélyes lehet. A tárgyak felvétele, doboznyitás nem automatikus, gombot kell hozzá nyomni, és az animációhoz idő kell. A szegbombát dobhatjuk, vagy aknaként használhatjuk, a molotov koktél pedig hatásos, de a kanóc lángja már messziről látszódik, ahhoz pedig idő kell mire célba ér. Ha futunk, lövünk látszódunk a térképen, ezért érdemes sétálni, guggolni, vagy használhatunk hangtompítót (nyilvánvaló hátránnyal) és íjat. Van egy hallgatózó mód (mint single-ben) ilyenkor ha akár guggolva is mozog valaki, akkor látjuk a körvonalait. A hatókör limitált, időbe telik mire újratöltődik, van ellene természetesen egy perk, a limitációk miatt semmiképpen nem mondanám wallhacknek. Menet alatt ha van pénz vehetünk páncélt, ez a felsőtesten véd 50%-ot, utána leesik, a sapka szerencsére megmarad míg le nem lövik. Ötletesen oldották meg hogy ne lehessen megvenni egy arzenálra való lőszert, minden egyes vásárlás után drágul a lőszer, páncél. Jelenleg két játékmód van, mindkettő 4 vs 4. Az egyikben mindkét csapatnak 20 élete van, az újjáéledés hullámokban történik. A másikban körökként egy élet van, az nyer ahol kevesebben halnak meg. Gondolom mondanom se kell, hogy ez eléggé csapatjáték, nem kis meglepetésemre már az első pár kör után sok magyarba futottam, akikkel bővült a friendlistem. A klán túlélésére eléggé rá lehet függeni, ismerőssel hajnali 5-ig játszottunk mikor végre meglett a 12. hét. A pályák elég változatosak, a napszak és az évszak is más-más. Ami emeli a hangulatot az a változó időjárás. Elkezdhet esni a hó, vagy nem látunk semmit a leszállt ködtől.

Elvadult a gombás pizza

Érdemes feljegyezni: szerintem ez a játék kb. az idei év játéka díjak nagy részét (kivéve a pcgamer.com-ét, sajnálom is majd) learatja. Nem megnyeri. Learatja. Ebben a hitemben talán egy Half Life 3 ingathatna meg, bár nagyot kéne robbannia neki is. Bátran ajánlom mindenkinek, aki szeretne egy szép, mozgalmas, jó játékot az elejétől a végéig élvezni. Persze ehhez az kell, hogy ne az ilyen CoD-os hentelést várjuk el, ha így állunk neki minket fognak agyonlőni. A játék dobozán a 18+ nem csak a trancsírozás miatt van, hanem kell talán egy kor is, hogy értékelje az ember. Mondjuk, ismerek olyan sekélyes embert, akinek 30 felé se ajánlanám, miután egy youtube videó után leszúrta, hogy nem jó a grafika. Nem elég, hogy hülye, még vak is szegény. No és persze a sztori és a kis finom utalgatások miatt egy kis nyelvtudás sem árt.

Amit negatívumnak fel tudnék hozni, az az hogy utána minden játék kicsit fakó lesz. Kb. mint a kövön sütött pizza után a mirelit. Pizzának pizza, csak nem az igazi. A játéknak tényleg senki ne easyn álljon neki, annyira nem akar megölni a gép hogy fergetegesen szenved és ez bugos viselkedést eredményez. Hardnál alább ne adjuk, itt már tényleg fontos a sunnyogás és a golyószámolás. Az unlockolt survivor szintnek még nem álltam neki, ismerősöm szerint kellemesen fokozza kihívást. Technikai szempontból a multiban kicsit lassú a matchmaking, és hajnali ötkor a ping miatt verhetetlenek az ausztrálok. A Naughty Dognak mindig ilyen furcsa matchmakingje volt. Ameddig nem csinálnak multiplayer only játékot addig megbocsátok...

Nem hiszek a pontozásban, de ha mondanom kellene valamit, mert pl. Joel a fejemhez szorítja a fegyvert, akkor tízes skálán kb 15 pont. Ha nem kényszerít, akkor is. Nem vicc, ennyire jó. Minden rááldozott forintot és percet megért. Mi kell még?

avatar #6
shaddam 2013. július 23. 906 hozzászólás 406.
Válasz McDogless #5. hozzászólására
Biztos fantasztikus sztorija van, nagyon jó karakterekkel és hangulattal. De ha egyszer egy lopakodós zombiölős játék egy kis craftingal meg logikával, nem üt meg a játék egy olyan összetettséget ami miatt nálam 15/10 pontos lehetne. Első a játékmenet és utána a sztori.
Amúgy filmben is megnézném, könyvben is elolvasnám, ahogy sokan. De ebből is látszik, hogy a sztori nagyon "megveszi" az embert, de valóban olyan jó maga a játékmenet?
Nehéz megfogalmazni, igazság szerint játszani kell vele. Nem (annyira) nehéz egy régebbi játékosnak, és nem is kell diploma a craftinghoz, de pl elérte hogy rosszul érezzem magam ha a fegyverhez kell nyúlnom, vagy észrevesznek. Ezt pl a metal gear solid nálam nem érte el, mert ha beriasztottak simán elsunnyogtam és kivártam míg "elfelejtenek"
"When the battlefield is under total control, war becomes routine." Solid Snake
avatar #5
McDogless 2013. július 23. 142 hozzászólás 2226.
Biztos fantasztikus sztorija van, nagyon jó karakterekkel és hangulattal. De ha egyszer egy lopakodós zombiölős játék egy kis craftingal meg logikával, nem üt meg a játék egy olyan összetettséget ami miatt nálam 15/10 pontos lehetne. Első a játékmenet és utána a sztori.
Amúgy filmben is megnézném, könyvben is elolvasnám, ahogy sokan. De ebből is látszik, hogy a sztori nagyon "megveszi" az embert, de valóban olyan jó maga a játékmenet?
avatar #4
Drang 2013. július 16. 2730 hozzászólás 86.
Elég kimerítő egy írás... szép munka! :xD:
Drang over and out!
avatar #3
snacimix 2013. július 16. 471 hozzászólás 824.
Válasz shaddam #2. hozzászólására
De csak a GTA 5 után
az eddigiek vidik/interjúk alapján ellen page is "élvezte" a játék kreálását, és a hihetetlen sztorivilágot. Ha lesz olyan jó mint a Last of Us és a reviewek alapján is jól szerepel én tuti megveletöltöm khm és kipróbálom. Nálam egy kicsit kisebb a gta 5 hype :(
avatar #2
shaddam 2013. július 16. 906 hozzászólás 406.
Válasz snacimix #1. hozzászólására
zsírpapír ! :) Beyond Two Souls is jöhet majd! :kacsint:
De csak a GTA 5 után
"When the battlefield is under total control, war becomes routine." Solid Snake
avatar #1
snacimix 2013. július 16. 471 hozzászólás 824.
zsírpapír ! :) Beyond Two Souls is jöhet majd! :kacsint: